V čom technika mindfulness uľahčuje život?

Mindfulness je horúcou témou posledných rokov. Píše sa o tom v knihách, hovorí sa o tom na rôznych konferenciách a workshopoch. Čo je to vlastne ten mindfulness? Doslovne preložené je to "všímavý stav mysle". Takto to aspoň definoval americký profesor psychológie Richard J. Davidson.

Čo o mindfulness potrebuješ vedieť

brooke-cagle-4rgGY-Aa308-unsplashjpg
Mindfulness spočíva v uvedomovaní si konkrétneho okamihu v prítomnom čase. Je to stav, kedy dokážeš stopnúť všetky svoje myšlienky a si plne koncentrovaný. Ide v podstate o meditačný stav aj keď z menšími odchýlkami. Možno si už zistil, prečo je táto technika taká dôležitá v súčasnosti. Neustále sa za niečím náhlime, máme tucet povinností, ktoré musíme vybaviť a popri tom naše myšlienky kmitajú na plné obrátky skoro nonstop. Podelím sa s tebou o malý príbeh.

Jednu novembrovú nedeľu som sedel na káve v Trnave. Koniec roka je vždy pre mňa mimoriadne hektickým obdobím a inak tomu nebolo ani tentoraz. Snažil som sa ešte veľa vecí do konca roka stihnúť a mal som toho pomerne dosť. Pri pokojnej atmosfére s kávou na stole som sa tak ponoril do svojich myšlienok, ktoré ma preniesli niekde na iné miesto, že som si nevšimol ako ma čašníčka už tretíkrát oslovila, či je všetko v poriadku. Bol som ako  v tranze. Na moment som si dokonca myslel, že som zaspal. Nedokázal som pochopiť tomu, ako ma mohli vlastné myšlienky takto obalamutiť.

Cieľom nie je však prestať myslieť. To sa ani fakticky nedá. Mindfulness je tu od toho, aby si bol v prítomnosti telom a aj dušou. Určite si už počul tú čarovnú frázu: "Ako ten čas rýchlo plynie..."
Hlúposť! Čas plynie rovnako ako pred 50 rokmi. Absolútne nič sa nezmenilo. Naučili sme sa však využívať multitasking. Prečo je však také dôležité naozaj žiť v prítomnom okamihu a čo ti to vlastne vie dať? Zober si to s tejto perspektívy. Kedy si za normálnych okolností dokážeme vychutnať určitý moment v našom živote? Vo väčšine prípadov to býva počas dovolenka, občas cez víkendy a sem-tam keď je nejaký ten sviatok. Za normálnych okolností to nedokážeme. Teraz si to nemusíš uvedomovať, ale v podstate ti uteká život pomedzi prsty. V pamäti sa snažíš udržať tie "highlighty", tie top momenty svojho života. Tie obyčajné dni už nevnímaš.

Konkrétne cvičenia

Techník na mindfulness je veľké množstvo. Tá najjednoduchšia je dýchanie. Je to tak primitívné a samozrejmé a práve preto je to tak účinné. Náš zásadný problém je, že dýchame plytko.Nauč sa dýchať zhlboka a pomaly. Toto cvičenie je naozaj jednoduché a vieš ho robiť v podstate kedykoľvek a kdekoľvek. Postup je následovný - zhlboka sa pomaly nadýchni, následne zadrž dych na päť sekúnd a potom pomaly vydychuj až kým ti to vlastné telo dovolí. Svoju pozornosť pritom sústreď iba na dýchanie. Je to veľmi rýchly spôsob, ako skoncentrovať vlastné myšlienky a nenechať sa vtiahnuť do inej reality. Kedykoľvek sa pristihneš ako si hlavou niekde inde, zameraj sa na svoj dych.
tim-goedhart-vnpTRdmtQ30-unsplashjpg
Rýchly životný štýl spôsobuje aj stereotyp. Prečo? Pretože určité činnosti v živote robíme automaticky bez toho, aby sme sa nad nimi pozastavovali. Patrí sem kopec činností ako napríklad umývanie zubov, cesta do školy/práce, zaužívané rutiny, používanie príboru, chodenie, rozprávanie, písanie, čítanie, dýchanie a kopec ďalších činností. Na to, aby sme tieto činnosti vykonávali nepotrebuje plné sústredenie. Mysľou odbiehame k povinnostiam, ktoré nás čakajú počas dňa. Keď si tieto stereotypné činnosti počas dňa zrátaš tak prídeš na zaujímavú vec. Myšlienkovo sme počas dňa v prítomnom okamihu iba veľmi krátko a to je chyba. Ako teda obmedziť rôzne stereotypné situácie počas dňa? Veľmi jednoducho. Budeš sa musieť mysľou preniesť do doby, kedy si bol v štádiu učenia.

Len nad tým pouvažuj. Kedy si si naposledy plne uvedomil umývanie zubov alebo chôdzu? Bolo to z čias, kedy si bol malý a nepovažoval to za samozrejmosť. Nie, nemusíš sa to nanovo učiť. To by sa ani nedalo, lebo by ti to vlastná myseľ nedovolila. Tu ide o VNÍMANIE činnosti, nad ktorou už nemyslíš. Určite si už niekoľkokrát pociťoval vnútornú neistotu pri odchode do práce alebo školy.
Zamkol som tie dvere? Zobral som si zo sebou kľúče? Mám pri sebe peňaženku? Zhasol som v kuchyni?

sid-leigh-YxqLwUeS0Bs-unsplashjpg
Ďalšia oblasť kde vieš mindfulness využiť. Pri jedení máme paradoxne tendenciu robiť všetko len nie jesť. Príde čas na obed a ty pri jedení rozmýšľaš nad desiatkami ďalšími aktivitami, do ktorých sa musíš pustiť. Zrazu máš pred sebou prázdny tanier a ty ani nevieš, že si niečo zjedol. Chvíľu sa sústreď na jedného a potom sa zameraj na niekoho iného.

A čo meditovanie?

Samostatná oblasť pri téme mindfulness je meditovanie. Ide o veľmi špecifickú aktivitu, na ktorú má stále veľa ľudí zlý a hlavne neucelený názor. Už dávno to nie je o nejakých mníchoch a tureckom sede. Tí najúspešnejší ľudia vo svojom obore praktizujú meditovanie každý deň. Oprah Winfrey raz povedala, že za svoj úspech vďačí práve tejto aktivite. Nestojí ťa to žiadne peniaze a prináša to množstvo benefitov. Existuje tiež množstvo druhov meditácie ale to už je na iný článok. Pokiaľ chceš meditovanie skúsiť, nezabudni sledovať videá od Michala Drienika na YouTube.